BAKathon levert concrete oplossingen voor het personeelstekort in de bakkerij 

Terug naar overzicht
BAKathon levert concrete oplossingen voor het personeelstekort in de bakkerij 

Op dinsdag 2 september 2025 organiseerde Bakery Institute de BAKathon: een creatieve brainstorm en co-creatiesessie waarin ruim 70 deelnemers van binnen én buiten de bakkerijsector aan de slag gingen met het vraagstuk rond het personeelstekort in de branche

Van ondernemers tot HR-specialisten, en van beleidsmakers tot studenten, de diversiteit aan deelnemers was groot. Hun gezamenlijke doel: het bedenken van concrete, haalbare oplossingen die bakkers direct kunnen toepassen om personeel te vinden, te binden en slimmer in te zetten. 

Download hieronder het volledige rapport met de uitkomsten van de dag ⬇️

Rapport: uitkomsten BAKathon

* = verplicht veld

Drie thema’s  

De dag draaide om drie thema’s: 

  1. Trainen & opleiden: hoe maken we het leren toegankelijker en effectiever? 
  2. Talent binden & behouden: hoe zorgen we dat nieuwe doelgroepen instromen én huidige medewerkers enthousiast blijven over hun werk? 
  3. Anders werken & organiseren: hoe kunnen bakkers hun werk slimmer inrichten om met minder mensen toch meer gedaan te krijgen? 

De BAKathon begon met het delen van meegebrachte voorbeelden en ideeën in subgroepen, waarna deelnemers gezamenlijk de ‘gouden ingrediënten’ destilleerden. Vanuit daar werd verder gebrainstormd en gewerkt aan concrete concepten, die aan het einde van de dag werden gepitcht aan de drie thema-aanjagers: Tamara Hoogerwaard van Bakery Institute, arbeidsmarktonderzoeker Freek Kalkhoven namens UWV en Marie-Hélène Zengerink, directeur van branche-organisatie NBOV.  

Resultaten 

De BAKathon leverde een rijk palet aan ideeën en concepten op die laten zien dat de oplossingen vaak dichterbij liggen dan gedacht. Centraal stonden flexibiliteit, samenwerking, aandacht voor mensen en ondernemerschap als ingrediënten voor succes.  

Samengevat:

  • Flexibiliteit: er is geen one size fits all en het is goed om buiten de reguliere kaders te denken. Zo werd gesproken over modulaire opleidingen om makkelijker zij-instromers inzetbaar te maken, over het mogelijk maken van duo-banen voor mensen die het kantoorleven willen combineren met handwerk, en flexibel omgaan met werktijden omdat iedereen daarin andere behoeften heeft.  
  • Samenwerking: niet alleen sectorbreed, maar ook op individueel niveau: ideeën delen, uitwisseling tussen bakkers en het zichtbaar maken van best practices. Er gebeurt al veel, maar vindbaarheid en kennisdeling kunnen beter.  
  • Aandacht voor mensen: zowel aan de werving kant als het behoud liggen nog kansen. Het belang van imago kwam sterk naar voren: trots uitstralen, jongeren inzetten als ambassadeurs en positieve communicatie door de doelgroep zelf. Maar daarnaast was er nadrukkelijk aandacht voor bedrijfscultuur en behoud van personeel: hoe zorg je ervoor dat stagiairs en nieuwe medewerkers zich welkom voelen, ruimte krijgen om te leren en zich kunnen ontwikkelen? Weet jij wat je trouwe medewerkers bezighoudt en hoe houd je ze aan boord? 
  • Ondernemerschap: slimmer werken zodat je met minder mensen het werk gedaan krijgt is ook één van de oplossingen: keuzes maken in assortiment en taakverdeling, en investeren in machines die routine verlichten en vakmensen ruimte geven voor het ambacht. Oftewel, een APK voor elke bakkerij om te zien op welke vlakken er nog wat te winnen valt.

De kracht van de dag zat niet alleen in de frisse ideeën, maar ook in het gezamenlijke gesprek: wat leeft er in de sector? Nieuwe en ervaren vakmensen, van kleine specialist tot bakkerij met meerdere winkels, onderwijs en beleidsmakers, die samen verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst van het ambacht. 

“Het is belangrijk dat er voldoende jongeren vertegenwoordigd zijn bij dit soort denksessies. Ze hebben vaak waardevolle ideeën over het aantrekken en behouden van hun generatie.” – Ellis Meenks Founder Stichting één uur voor de toekomst

“Bij de start stelden we de vraag: hebben we echt te maken met krapte, of is er ook sprake van een mismatch? Tijdens de dag werd duidelijk dat het personeelsprobleem bij sommige bakkers helemaal niet speelt. Zij laten zien dat goed werkgeverschap echt werkt: het zijn ondernemers die flexibel aannemen en zelf opleiden, trots uitdragen van het vakmanschap en dichtbij hun medewerkers én klanten staan. Maar er is ook een andere realiteit: jongeren die afhaken op de bedrijfscultuur in een leerbedrijf, of carrière-switchers die niet met open armen worden ontvangen, of zelfs ontmoedigd worden om het vak in te gaan. Als we zelf vooral de negatieve kanten van het werk benadrukken, hoe kunnen we dan verwachten dat nieuw talent het vak omarmt?” – Suzanne van Rhijn, Bakery Institute

“Ondernemen gaat niet alleen over waar vind ik mensen. Het gaat ook over keuzes maken in assortiment, efficienter produceren en slim samenwerken. Zo werk ik samen met een patissier en versterken we elkaar door een complementair aanbod te bieden.” – Nico van Meijel, Bakker X Bakker

Hoe nu verder?

“Gaan de oplossingen nu als rapport in een la belanden? Vaak hoor ik dat men kritisch is naar sessies als deze, vooral door gebrek aan opvolging. Het grote verschil nu is dat iedereen actief heeft bijgedragen: het thema is top of mind en neemt elke deelnemer de volgende dag mee naar zijn eigen werkcontext. De weg naar de oplossingen zorgt voor bewustwording en is minstens zo belangrijk als de resultaten. Deelnemers voelen zich eigenaar van de oplossingen én velen meldden zich zelfs spontaan als kartrekker voor vervolgstappen.” – Tamara Hoogerwaard, Bakery Institute

Bakery Institute neemt het voortouw bij het ontwikkelen van oplossingen die direct raken aan opleiden:

  1. Ten eerste kijken we hoe we een rol kunnen spelen in het flexibel opleiden van zij-instromers. Met onze opleidingen voor carrière-switchers zorgen we natuurlijk voor nieuwe aanwas, maar deze opleidingen plannen we ook ver vooruit en bakkerijen die nú om mensen verlegen zitten kunnen daar niet altijd op wachten of kunnen medewerkers geen negen weken missen in het bedrijf. We zien kansen in een leer-werktraject voor zij-instromers waarbij we samen met deze bedrijven mensen opleiden zodat ze snel inzetbaar zijn en tegelijkertijd een goede kennisbasis hebben.
  2. Daarnaast werken we aan een ondernemerschapsopleiding, ook wel ons eigen ‘MBA’, of de bakkers business-school. Met een modulaire opzet, een belangrijke aanbeveling uit de bakathon, zodat we optimaal aansluiten bij de flexibiliteit die verschillende doelgroepen vragen, wat tevens als oplossing werd aangedragen.
  3. Ook pakken we in Zaandam graag het thema Bloembestuiving op: het samenbrengen van bakkers en het organiseren van intervisie- en kennissessies. Samen leren versterkt de sector en maakt het aantrekkelijker voor nieuwe en huidige medewerkers. Daarnaast kunnen bakkers elkaar inspireren en tips uitwisselen op vraagstukken zoals efficiënter werken en het verhogen van de arbeidsproductiviteit: meer gedaan krijgen met minder mensen. Kleine aanpassingen in productie, taakverdeling of inzet van hulpmiddelen kunnen soms veel opleveren.
  4. Tot slot richten we ons op jongeren en het voorkomen van uitval in de opleiding. Dit doen we door een nieuwe opleiding te starten voor praktijkopleiders, zodat zij beter toegerust zijn om leerlingen te begeleiden.

Naast de initiatieven die we bij Bakery Institute oppakken, zijn er ook ideeën die het beste tot hun recht komen in samenwerking met andere partijen. Deze voorstellen vragen een sectorbrede aanpak of sluiten beter aan bij de expertise en lopende projecten van brancheorganisaties en andere relevante partijen. Met hen gaan we in gesprek om te bekijken welke ideeën vorm kunnen krijgen en maximale impact kunnen hebben.

Zo willen we in gesprek met de NBOV voor het promoten van combibanen in onze sector waar we bij Bakery Institute intussen talloze succesvolle praktijkvoorbeelden van hebben. De NBOV zorgt idealiter voor sectorbrede informatievoorziening, het wegnemen van bezwaren rond parttime aannemen en het voeren van lobby in Den Haag om dit financieel aantrekkelijker te maken. Ook bespreken we graag met NBOV wat hun rol kan zijn in de andere genoemde oplossingen gelinkt aan ondernemerschap.

Verder zien we kansen om de oplossing Interbakt te verbinden aan de website van het nieuwe Fonds Ambachtelijke Bakkerijen. Er is veel waardevolle informatie beschikbaar, maar deze bereikt nog niet altijd de juiste mensen. Dat kan snel worden verbeterd en wordt met Carla Zwierstra en het FNV/CNV opgepakt.

Al met al is de ambitie groot en worden veel oplossingen in gang gezet. Over een half jaar maken we de balans op in een nieuwe, derde aflevering van de podcast Kletskoek. Wil je meedenken of meewerken? Neem gerust contact met ons op, we gaan graag in gesprek!

🔗 Nog niet geluisterd naar de eerste twee delen van de podcast?

Artikelen Events
Geplaatst op 08/10/2025