Oud-studenten Terug naar overzicht
Chris Sant

Chris Sant

Gepubliceerd op 01/09/2023
  • Voorheen: Reclame Creatief
  • Opleiding: Boulangerie 2021
  • Na de opleiding: Eigenaar Boulangerie Chris, Loenen aan de Vecht

"Genieten van lekkere dingen staat centraal en je wordt geholpen door fijne mensen."

Het interview met Chris gaat niet zonder onderbrekingen: een fietser naar wie hij roept, een klein kindje dat snel een korstje brood krijgt toestopt en dan nog het continue zwaaien naar iedere voorbijganger. We weten hem toch even te spreken.

“Bakker worden, dat was stiekem mijn droom. Mijn opa en oma hadden vroeger een bakkerij en dat vak heb ik altijd fantastisch gevonden. Ik kom van oorsprong uit Terneuzen en varen is mijn tweede passie, dus ik twijfelde ook nog over de zeevaartschool. Voor de bakkersopleiding in Wageningen mocht ik bij mijn tante in de kost en voor de zeevaartschool kon ik thuis blijven wonen. Ik wilde op kamers, dus werd het de Reclame Opleiding in Boxtel en daarna de Kunstacademie in Rotterdam. Na een aantal jaar als Reclame Creatief talloos potentieel Gouden Loekie-materiaal te hebben ontwikkeld, besloot ik mezelf te trakteren op een opleiding tot bakker. Zo voelde het ook echt: een mini-sabbatical en daarna gewoon weer terug de reclame in. Dat liep anders. De opleiding sloot af met een inspiratietour langs bakkers en werkelijk waar, íedereen was blij met wat hij deed. Dat wilde ik ook!

Mijn winkel is geen gemiddelde bakkerij. Ik zie het meer als een delicatessenzaak.

Ik stortte me op het uitwerken van een concept. Wat is Boulangerie Chris? Het werd een open bakkerij waarin ik laat zien en proeven wat ik doe, met een klein assortiment dat ik zelf kan maken. De klant heeft geen fantasie. Die wil een brood, het liefst een brood dat hij kent. Als je iets nieuws brengt qua product of verhaal, worden ze verrast en heb je waarde toegevoegd. Als je gaat doen wat de klant wil en kent, dan doe je wat iedereen doet. Bedenk dus wat je toevoegt en hoe je verrast. Simpel gezegd: kom met een concept, bedenk welke plek je in de markt wilt innemen en wie je concurrent is. Je hoort vaak dat bakkers de supermarkt als hun concurrent zien. Niet zo slim, een concurrent uitzoeken die veel diepere zakken heeft dan jij. Blijf bij je eigen concept en keuzes en geloof in je eigen product. En nog belangrijker: durf daar een eerlijke prijs voor te vragen.

Mijn winkel is geen gemiddelde bakkerij. Ik zie het meer als een delicatessenzaak. Het genieten van lekkere dingen staat centraal en je wordt geholpen door fijne mensen. Daarbij is de bakker altijd in de winkel te vinden. Hij kan verdieping geven aan het verhaal en de klant informeren. Daarmee hoop ik onderscheidend te zijn en een aanvulling te brengen op het bestaande aanbod. Ik kan ervan genieten als een klant binnenkomt met drie broden onder de arm van de bakker aan de overkant en bij ons nog even één broodje komt halen voor de kaasfondue die avond. Boulangerie Chris is een specialiteit, een traktatie en een leuke winkelervaring.

Ik houd me aan de kaders van mijn concept. Er komen veel kansen op je af en mensen doen suggesties, maar niet alles past en soms maakt het je concept troebel. Een concept moet natuurlijk flexibel blijven, maar trouw blijven aan je concept is het moeilijkste wat er is.

Ik startte een paar maanden na de opleiding in een pand middenin Loenen aan de Vecht, pal tegenover een bakker. Ik zal niet ontkennen dat hij er even aan moest wennen en niet direct gecharmeerd was van mijn komst. Maar intussen zie je ‘het meubelboulevardeffect’ ontstaan: zet meer dezelfde items naast elkaar en je creëert meer traffic. Hij heeft meer klanten door mijn komst en zijn klanten komen soms ook bij mij. Ik haal bij hem de witte bolletjes en hij verkoopt ook koekjes en busbrood; ik ben er om het desemsegment aan te vullen.

Ik ben nog geen jaar bakker, dus doe nog veel volgens de regels die ik heb geleerd. Zo lukt het om stabiele kwaliteit te leveren. Ik kan nog zoveel leren want de invloed van tijd, temperatuur en luchtvochtigheid is soms meedogenloos. Soms ligt de oven vol met frisbees en de volgende keer knallen de broden de oven uit qua volume. Dat deel ik ook allemaal met mijn klanten. Het is leuk om te zien dat je de klant kan laten meebewegen met je concept. Ik houd niet van vroeg opstaan en begin rond 06.30 uur. Mijn klanten weten dat ik mijn baguettes zo vers mogelijk wil verkopen en dat die er vanaf twaalf uur zijn. Natuurlijk kost zo’n visie ook geld: niet iedereen is ervan gecharmeerd dat alles gedurende de ochtend in de winkel komt, net wanneer het de bakker uitkomt. Maar er is geen reden tot het doen van concessies. Binnen drie kwartier zijn de 112 baguettes uitverkocht.

Zeker, het is hard werken. En het ziet er niet naar uit dat we straks bakkers in overvloed hebben die het werk lichter kunnen maken. Laten we beginnen met de jeugd niet voor negen uur te laten beginnen in de bakkerij. Jongeren zijn druk met andere dingen en hebben andere prioriteiten. Als je ze overdag weet te winnen voor het mooie vak en ze enthousiast maakt, dan zien ze vanzelf de noodzaak om soms iets eerder op te staan of een stapje extra te zetten. Maar dan is het wel vanuit intrinsieke motivatie.

Of ik nu net als al die bakkers in de inspiratietour altijd blij ben? Nou en of! Al hangt dat uiteraard wel samen met of het goed loopt en de klanten blijven terugkomen!”