Een podium voor de Nieuwe Broodwinners
Terug naar overzicht
Over de hele wereld staat 8 maart in het teken van Internationale Vrouwendag. Een dag die draait om zichtbaarheid, erkenning en gelijke kansen. Maar hoe zit dat eigenlijk in de bakkerijsector? Hoewel steeds meer vrouwen de opleiding volgen en in het vak werken, niet alleen in de winkel maar juist ook met de handen in het deeg, blijven ze in de media en het publieke beeld vaak onderbelicht. En dat terwijl het tonen van de diversiteit van het vak juist kansen biedt in een tijd waarin de bakkerij worstelt met instroom en imago.
Bakery Institute vond het hoog tijd om daar verandering in te brengen en organiseerde daarom op 3 maart het event De Nieuwe Broodwinners. Een bijeenkomst speciaal voor vrouwelijke bakkers, om elkaar te ontmoeten, ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te aan rondom de vraag: Hoe kunnen we samen de zichtbaarheid vergroten en een positief geluid laten horen?
“Er werken veel vrouwen in de branche, maar dat zie je nauwelijks terug. Representatie is belangrijk, niet alleen voor de consument, maar ook richting de nieuwe generatie.” – Suzanne van Rhijn, onderwijskundige Bakery Institute
Een groeiende beweging in de bakkerijwereld
De media berichten vaak over de uitdagingen in de bakkerijsector: bakkerijen die sluiten, personeelstekorten en stijgende kosten. Het schetst een eenzijdig, somber beeld en dat terwijl er juist ook zoveel positieve ontwikkelingen zijn.
“Natuurlijk ontkennen we de uitdagingen niet – ook wij zien bedrijven die worstelen,” zegt Suzanne van Rhijn van Bakery Institute, “maar tegelijkertijd is er een grote groep ‘nieuwe bakkers’ die bewust voor dit vak kiest. Sterker nog, het aantal kleine ambachtelijke bakkerijen neemt toe, mede dankzij een kritische consument die kwaliteit en vakmanschap waardeert. Deze nieuwe bakkers werken vaak op een andere manier: kleinschalig, met een beperkt assortiment, overdag en in direct contact met hun klanten.” Onder hen zijn veel zij-instromers én veel vrouwen. “Bij ons zijn vrouwelijke studenten steeds vaker in de meerderheid. Er werken veel vrouwen in de branche, maar dat zie je nauwelijks terug. Representatie is belangrijk, niet alleen voor de consument, maar ook richting de nieuwe generatie.”

Zichtbaarheid en ondernemerschap: een ander perspectief
De bijeenkomst vond plaats bij Wils Bakery Café in Amsterdam, waar Joris Bijdendijk, Chef van het Jaar 2025, de gasten verwelkomde. Wat begon als een buurtbakkerij tijdens de lockdown, groeide uit tot een bakkerij met een Bib Gourmand. Bijdendijk, die eerder bij RIJKS® vrouwelijke topchefs een podium gaf, benadrukte het belang van het zichtbaar maken van vrouwelijk talent binnen de foodsector en vrouwelijke rolmodellen: “Mannen zoals ik zie je al genoeg in onze branche.”
Zijn boodschap sloot aan bij de centrale vraag van de avond: Hoe kunnen we samen de zichtbaarheid vergroten en een positief geluid laten horen?
Een inspirerend voorbeeld kwam van de zussen Tessel en Do, oprichters van het biermerk Gebrouwen door Vrouwen. Hun ondernemersverhaal, over het bouwen van een sterk merk in een door mannen gedomineerde sector, bood waardevolle inzichten voor de aanwezige bakkers:

Vertel je verhaal. De consument koopt niet alleen een product, maar ook de visie erachter.
Maak gebruik van je unieke positie. Vrouwen in een mannenbranche kunnen juist hun onderscheidend vermogen benutten.
Durf keuzes te maken. Waar trek je de grens tussen ambacht en opschalen? Hoe behoud je creativiteit en blijf je ondernemer?
Blijf wendbaar. Plan niet te ver vooruit, zodat je flexibel kunt inspelen op kansen in de markt en je eigen creativiteit.
Uitdagingen en kansen: wat speelt er in de sector?
Tijdens diverse rondetafelgesprekken werd gesproken over thema’s als zichtbaarheid, representatie en verbinding en netwerk.
De verhalen liepen uiteen van kleine, grappige situaties – zoals niet worden aangezien voor de bakker of het vinden van een buis die past over een zwangere buik – tot serieuzere drempels, zoals het ontmoedigd worden om een bakkersopleiding te volgen. Opvallend was hoeveel vrouwelijke bakkers nog steeds geconfronteerd worden met vooroordelen. Suzanne: “Potentiële zij-instromers komen soms gedesillusioneerd terug van een bezoek aan een bakker in het kader van hun oriëntatie of gaan door reacties uit hun omgeving twijfelen of het bakkersvak wel voor hen geschikt is. In een tijd van personeelstekorten is dat natuurlijk enorm zonde.”

Roos (Let’s Bake a Story) benoemde hoe vaak het fysieke aspect van het werk wordt benadrukt: “Het gaat altijd over die 25 kilo zakken meel. Natuurlijk is dat onderdeel van het werk, maar je bent echt niet de hele dag alleen maar aan het sjouwen.” Veel van de aanwezigen gaven aan dat ze de drang voelen om het tegendeel te bewijzen en hun vak vol overtuiging uit te dragen, juist ook om de nieuwe generatie te laten zien dat er meer mogelijk is dan ze misschien denken.
“Eigenschappen die je als ‘vrouwelijk’ kunt bestempelen, kunnen juist ontzettend waardevol zijn binnen een team. Ik zie dat vrouwen vaak een verbindende rol hebben.” – Tieneke, bakkerij Vroeg
Ook werd er gesproken over het belang van een divers team. “Ik voel me echt onderdeel van het team, ‘one of the guys’, maar breng wel een vrouwelijke touch mee,” vertelde Cindy (Boulangerie OSCAR). Daarbij sloot Tieneke (Vroeg) zich aan: “Eigenschappen die je als ‘vrouwelijk’ kunt bestempelen, kunnen juist ontzettend waardevol zijn binnen een team. Ik zie dat vrouwen vaak een verbindende rol hebben.” Eén van de ondernemers gaf aan dat ze regelmatig sollicitaties krijgt van andere vrouwelijke broodbakkers: “Misschien dat dat te maken heeft met een vertrouwen in de werkcultuur. Laten zien dat je een divers team hebt, kan dus ook in je voordeel werken bij het vinden van personeel.”

Naast representatie en inclusie, waren er ook concrete ondernemersvraagstukken waarover werd gediscussieerd:
- Prijsstijgingen: hoe kun je slimmer inkopen en hoe bereken je de juiste marges op je product?
- Werkgeversrol: hoe zorg je voor een gezonde werkcultuur waarbij je weet wat er speelt bij al je teamleden?
- Keuzes maken: welke HR- en financiële taken doe je zelf en wat besteed je uit zodat je je energie aan de juiste dingen besteedt?
Een blijvende beweging
Als één ding duidelijk werd tijdens het event, dan is het wel dat er een duidelijke behoefte is om elkaar meer te vinden en te ontmoeten. Veel van deze ‘nieuwe bakkers’ voelen zich nog onvoldoende vertegenwoordigd door traditionele brancheorganisaties en zoeken ondersteuning die beter aansluit bij hun manier van werken. Zo is er een grotere behoefte aan bedrijfsadvies en ondernemerschapsondersteuning, in plaats van enkel product-aanbiedingen en recepten.
Suzanne: “We waren erg positief verrast door de reacties en opkomst. Het feit dat deze hardwerkende, nuchtere bakkers uit heel Nederland de moeite namen naar Amsterdam te komen om hun ervaringen te delen, onderstreept de behoefte aan een netwerk. We hopen dat iedereen na dit event voelt dat ze onderdeel zijn van groter geheel en nadenkt over hoe ze zelf een actieve positie kunnen innemen in de sector.”
De wens werd uitgesproken om dit initiatief verder uit te bouwen. “In toekomstige activiteiten met deze doelgroep wil Bakery Institute juist ook de verbinding opzoeken met de rest van de branche en die kloof die soms wordt ervaren proberen te overbruggen. Uiteindelijk hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de bakkerijbranche positief uit te dragen en de diversiteit binnen de sector zichtbaar te maken. Door van elkaar te leren, kunnen we samen werken aan een inclusiever en krachtiger beeld van de bakkerijsector.”
Bakery Institute is in 2011 opgericht met als doel het bakkersvak relevant te houden. Doormiddel van activiteiten willen we de groeiende beweging ‘nieuwe bakkerijen’ versterken, onderling verbinden en zichtbaarder maken. De eerstvolgende activiteit op het programma is een Hackathon rondom het thema Arbeidsmarkt op 16 juni: een creatieve sessie met experts om oplossingen te bedenken voor het personeelstekort in de bakkerijsector. Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Laat het ons weten via info@bakeryinstute.nl.

Bedankt voor jullie deelname
Gaby & Maca, Artesano, Haarlem
Suzanne, Bakkerij MAS, Amsterdam
Steffie & Annet, Bakkerij Stoet, Glimmen
Noortje & Jorieke, Bakkerij Vlier, Klijndijk
Paula, Bakkerij Wolf, Amsterdam
Demi, Bob Bakt, Muiden
Lotte & Jolien, Brood Revolutie, Deventer
Iris, Isabelle & Roos, Let’s Bake a Story, Delft
Maxime, Maximes Deli, Haarlem
Christa, Mevrouw de Molenaar, Witmarsum
Sara, Millie Vanillie, Amsterdam
Cindy, Boulangerie Oscar, IJmuiden
Vicky, Proof Bakery, Amersfoort
Marieke & Anouk, Scratch, Zwanenburg
Elin & Quirine, Ulmus, Amsterdam
Tieneke, Vroeg, Bunnik
Kyra, Wèk, Bunde
Laura & Marie-Claire, Wils Bakery Café, Amsterdam