Interview Bakkerij Van Heeswijk

Januari 2017

Elke investering in opleiding geeft resultaat in het bedrijf

“1% van de omzet investeren wij jaarlijks in opleidingen. Er wordt ontzettend veel geïnvesteerd in machines en materialen, maar je mensen zijn degenen die het moeten presteren dus moet je daarin ook durven investeren,” steekt Mariëlle van Heeswijk van Bakkerij van Heeswijk uit Luyksgestel van wal. Het familiebedrijf met 1 bakkerij en 7 filialen bedient een groot deel van de Brabantse Kempen en wordt gerund door (schoon)broers en -zussen, met ieder hun eigen verantwoordelijkheid.

In het bedrijf zien ze dat de consument verandert, en ze hebben in de Kempen ook een sterke basis met ‘langzaam brood’. Op het busbrood wordt zwaar ingestoken, want dat willen ze niet verliezen aan de supermarkt. “Wij maken het verschil bij onze klanten omdat we kennisspecialist zijn, maar dat word je niet vanzelf,” legt Mariëlle uit. Door de veranderingen in de samenleving en gezinssamenstelling verschuift de marktvraag. En daarom is ontwikkelen en opleiding voor hen belangrijk, omdat ze willen voldoen aan de behoeftes van de klant. “Wij willen continu verbeteren op de producten, en zorgen dat ze van constante kwaliteit zijn. Daar heb je opleiding en training voor nodig, we zijn de specialist en willen de beste zijn. De lat moet hoog liggen!” vertelt de onderneemster bevlogen. “Maar het levert ook wat op, want elke investering in opleiding, of het nu van een bakker of winkelmedewerker is, geeft resultaat in het bedrijf.” Jaarlijks wordt daarom via onder andere de POP-gesprekken geëvalueerd waar de opleidingsbehoeftes liggen van de medewerkers.

“Je doet het daar met zijn allen, werkt aan bewustwording. Maar het is ook vooral een stuk enthousiasme overbrengen en inspiratie, je ziet nieuwe mogelijkheden.”

Voor van Heeswijk is het ook een bewuste keuze om steeds meer vanuit kwalitatief goede basisgrondstoffen te gaan werken. De opleiding Puur Boulangerie bij Bakery Institute heeft de bakkers van het bedrijf geholpen om hun bakkerstrots te bevestigen. “Je doet het daar met zijn allen, werkt aan bewustwording. Maar het is ook vooral een stuk enthousiasme overbrengen en inspiratie, je ziet nieuwe mogelijkheden,” geeft Mariëlle aan. Volgens haar zorgt dat ervoor dat je je klanten op de winkelvloer weer kan inspireren om te blíjven komen omdat je daar het ambacht moet laten zien. “Bovendien is het leuk om met je vak bezig te zijn en te blijven. En het aanstekelijke overbrengen van de kennis en enthousiasme, daar zitten bij Bakery Institute de beste mensen voor.”

Bakkerij Van Heeswijk

Naast ontwikkelingen op brood, wilde Bakker van Heeswijk ook graag werken aan een productgroep waar nog weinig mee werd gedaan: koek en stukswerk, omdat men van oorsprong in deze regio echt gewend is om vlaaien te eten. “Toen de ronde van Luyksgestel de 50e editie vierde, waar ook opa van Heeswijk nauw bij was betrokken, en Leontien van Moorsel deze zou openen, zagen we dé kans om hier een product voor te ontwikkelen,” vertelt Mariëlle over de deze nieuwe koers in het assortiment.

Docent François Brandt is een aantal dagen komen meedraaien in het bedrijf om uiteindelijk aan de slag te gaan met een aantal productontwikkelingen. Maar eerst bekeek hij de processen, leerde de mensen en de winkels kennen en heeft daarna een plan gemaakt. “Zo krijg je een proces dat past bij een bedrijf, en bij de mensen. Je ontvangt een recept dat direct voor ons te implementeren is, zonder aanschaf van ongewone grondstoffen of machines. Doe je dat niet dan landt het niet,” beargumenteert Mariëlle. Volgens haar luistert François goed naar de medewerkers, probeert ze mee te nemen, maar houdt ze ook op het juiste moment een spiegel voor en daagt ze uit een stapje meer te zetten of anders te kijken. Mariëlle: “Die rol heeft hij duidelijk bij ons gehad en bovendien maakt hij het concreet en compleet met een product, recept en gedachtegang richting bedrijf en consument.”

“Het loopt echt als een speer: het is niet aan te slepen. We kunnen enorm groeien in het koekassortiment.”

Een van de producten werd het Leontientje, een fietskoek met een kloppend verhaal: van goede ingrediënten die aangepast zijn aan de behoefte van fietsers en sporters tot de koppeling aan het goede doel, het Leontienhuis. “Het loopt echt als een speer: het is niet aan te slepen,“ zegt Mariëlle enthousiast, “en het bevestigt dat wij nog enorm kunnen groeien in het koekassortiment.” Van samenwerken word je sterker vindt ze en je kunt ook niet altijd alles vanuit jezelf bedenken. Soms is het ook een kwestie van jezelf dat moment en de tijd te gunnen, om geïnspireerd te worden en te blijven leren.

Bakkerij Van Heeswijk

“Ik ben ervan overtuigd dat iedereen zich wíl ontwikkelen, maar maak het ook een duidelijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Wij vinden dat wanneer je je omzet wilt ontwikkelen, het belangrijk is je kennis te ontwikkelen. Niet groeien is voor ons geen optie, dan staan we stil in de omzet. Het is een utopie als je denkt dat je dat zonder investeren in kennis kunt bereiken. En als ambachtelijk bakker en dus kennisspecialist wil je toch niet anders… zo simpel is het!” geeft ze als advies aan collega-ondernemers.

Ook bij van Heeswijk staat de volgende generatie klaar om een de slag te gaan binnen het familiebedrijf. Schoonzoon Rob gaat een jaar lang stage lopen in de bakkerij om alle facetten van het proces te ervaren, en gaat op alle bedrijfsonderdelen meedraaien. “En hij begint volgend jaar ook aan de 9-weekse opleiding boulangerie bij Bakery Institute, zodat hij straks met een bak vakkennis en een frisse blik ons bedrijf klaar kan maken voor de toekomst!” besluit Mariëlle.

Product & conceptontwikkeling